Customer Feedback
Feedback Analytics
 

De komende tijd kunt u een artikelenreeks volgen over het concept: gezonde cellen = een gezond lichaam.

Inleiding (1)
Celvoedsel (2)



Wilt u deze reeks volgen? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief, en wij houden u op de hoogte.

Gezonde cellen = een gezond lichaam


Celvoedsel


Celvoedsel is: het voedsel dat wij eten. Ons lichaam neemt dit voedsel tot zich, verteert het, neemt de voedingsstoffen in het lichaam op en transporteert dit naar onze cellen.
Onze cellen gebruiken deze voedingsstoffen om alle functies uit te oefenen in ons lichaam.

Wat we eten, bepaalt de celstructuur in ons lichaam en uiteindelijk bepaalt het onze gezondheid. Daarom is het belangrijk dat we ons ervan bewust zijn wat we eten. Als we ongezond voedsel eten, produceren we ongezonde, giftige cellen, wat dus betekent dat ons lichaam ongezond en giftig wordt.


Onze cellen hebben bepaalde voedingsstoffen nodig, welke in ons voedsel terug te vinden zijn. Dit zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, mineralen, water en enzymen. Eiwitten, koolhydraten en vetten worden ook wel macronutriŽnten genoemd, omdat we er veel van nodig hebben om gezond te blijven.


Eiwitten
Eiwitten (proteÔnen) zijn essentieel voor het onderhoud van de structuur en het functioneren van al het leven. Het woord komt uit het grieks ‘protos’, wat ‘eerste’ of ‘belangrijkste’  betekent. Eiwitten zijn essentieel voor de groei, het herstel en onderhoud van spieren, bloed, interne organen, huid, haar en nagels. Eiwitten functioneren doordat ze worden afgebroken tot kleinere componenten, aminozuren genaamd, en worden daarna weer opgebouwd op de plek waar ze nodig zijn.

De meeste mensen denken alleen maar aan vlees als bron van eiwitten, maar als je alleen van vlees afhankelijk bent zou dat een probleem zijn. Als je nl. teveel vlees eet vormt er zich purine, wat resulteert in een hoog urinezuurgehalte. Dit kan leiden tot jicht en nierstenen. Vlees kan ook de lever overbelasten wat een hoog ammoniakgehalte veroorzaakt en dit kan effect hebben op het DNA en RNA wat zijn beurt weer de celvorming beÔnvloedt. Vlees bevat vaak veel vet, wat tot de bekende problemen kan leiden, zoals overgewicht, diabetes, hartziekten, artritis, kanker etc. Velen van ons moeten er niet aan denken om vlees helemaal op te geven. Het is echter belangrijk om vlees niet als het hoofdbestanddeel van onze maaltijd te maken. Probeer te minderen tot het eten van mager vlees, 2 a 3 maal per week. Dit voorkomt een hoop gezondheidsproblemen. Te veel vlees brengt schade toe aan je cellen en dus aan je gezondheid.

Dus, als je minder vlees wilt gaan eten, hoe krijg je dan voldoende eiwitten binnen? Je hoeft niet in de eerste plaats aan soja en bonen en granen te denken, hoewel dat uitstekende bronnen van eiwit zijn. Wist u dat groenten, in het bijzonder groene groenten, ook eiwitten bevatten?


Koolhydraten
Koolhydraatrijke voeding uit planten zijn de grootste bron van energie voor alle lichaamsfuncties. Dit is logisch, want koolhydraten bevat energie uit zonnestralen, dat in de plant wordt opgenomen. Dit zijn de beste energiebronnen die het spijsverteringssysteem gezond houden en de hersenen en het zenuwstelsel van de nodige nutriŽnten voorzien.

Er zijn twee soorten koolhydraten, enkelvoudige en samengestelde. Enkelvoudige koolhydraten zijn o.a. suiker, wat verwerkt wordt in heel veel voedingsmiddelen, zoals frisdrank, toetjes, snoep, jam e.d. Enkelvoudige koolhydraten zit in vrijwel alle bewerkte voedingsmiddelen. Samengestelde koolhydraten (deegwaren en vezels) zitten in volkorenbrood, pasta, gerst, aardappelen, e.d.

Enkelvoudige koolhydraten zijn vaak ongezond. Zij zorgen voor calorieŽn en snelle energie, maar bevatten geen nutriŽnten. Zij kunnen bijdragen aan overgewicht en hoge bloeddruk en natuurlijk cariŽs in het gebit. Een nog gevaarlijker aspect van enkelvoudige koolhydraten is, dat het ons immuunsysteem aantast. Ons vermogen om bacteriŽn en infecties te vernietigen wordt ondermijnd. We moeten onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (in bijvoorbeeld fruit) en geraffineerde suiker. Natuurlijke suikers zijn deel van het gehele product; er zit niet alleen suiker in, maar ook water, vezels, vitaminen en mineralen. Geraffineerde suiker (ook honing!) bevatten alleen suiker. Zij geven ons niets meer.

Samengestelde koolhydraten echter, geven ons meer. Zij zijn de beste energiebron die we hebben. Vezels, wat een samengesteld koolhydraat is, geeft ons nog iets extra’s. Naast het voorkomen van constipatie en aambeien, verbetert het ook de gezondheid van diabetespatiŽnten en heeft het een gunstig effect op de darmwerking.

Recent onderzoek wijst op de de voordelen van het eten van plantaardig voedsel. Planten bevatten flavonoiden. Onderzoek heeft uitgewezen dat flavonoiden deel uitmaken van het lichamelijke afweersysteem tegen verschillende degeneratieve ziekten.
De natuur weet het het best. Samengestelde koolhydraten bevatten de energie van de zon, wat naar onze cellen getransporteerd wordt. Zij zijn het gezonde celvoedsel.
 

Vetten
Vet is belangrijk voor onze cellen. Het is een bron van energie en het geeft een goede smaak aan het eten. Het bevat bepaalde voedingsstoffen en isoleert onze zenuwen en botten. Vet is op zich niet ongezond. Het is de hoeveelheid en het soort vet dat we eten wat problemen veroorzaakt. Het eten van bepaalde vetten verhoogd het risico op hart- en vaatziekten en kanker. Deze ongezonde vetten worden ook wel verzadigde vetten genoemd. Verzadigde vetten zijn vetten uit dierlijke voedingsmiddelen en uit de kokosplant. Het is belangrijk dat we dit soort vetten vermijden.

Andere soorten vetten zijn beter voor je en hebben zelfs een bepaalde voedingswaarde. Dit zijn enkelvoudige onverzadigde vetten, zoals olijfolie, en meervoudig onverzadigde vetten, zoals plantaardige olie en visolie. Een gemakkelijke manier om erachter te komen welk soort vet je eet, is door te kijken naar de vorm. Hoe meer vloeibaar, hoe meer onverzadigd en hoe gezonder. Hoe vaster, hoe meer verzadigd en hoe ongezonder.

Dus, vetten die van planten afkomstig zijn (zoals plantaardige olie), welke vloeibaar zijn, zijn onverzadigd en dus gezonder. Terwijl dierlijke vetten die vast zijn, onverzadigd en dus ongezond zijn. Om vast te stellen hoe verzadigd een vloeibare olie is, zet het in de koelkast in een doorzichtige fles. Olie met verzadigde vetten worden troebel. Hoe minder troebel de olie wordt, hoe meer onverzadigd het is.

Te veel vet is een groter problem. Een van de redenen waarom we te veel vet eten, is doordat in veel van ons eten zit ‘verborgen vet’. Vlees, bijvoorbeeld, bepaald een belangrijk deel van onze maaltijden en zit vol met verzadigde vetten. Een typische hamburger kan wel 60 gram vet bevatten, waarvan de helft verzadigd is. Een gekookte aardappel bevat 1 gram vet, terwijl dezelfde aardappel, gefrituurd in olie, 15 gram vet bevat.

Tenslotte is er nog de margarine. Om bederf te voorkomen wordt er vaak waterstof aan vet toegevoegd. Margarine wordt dan verzadigd vet, ook al is het originele vet onverzadigd en van planten afkomstig. Als waterstof is toegevoegd veranderd het onverzadigd vet van vorm en er wordt een onbekend vet gevormd, die het lichaam niet kent en niet weet wat ermee te doen. Dit kan resulteren in een aantal gezondheidsproblemen. Dit soort vet wordt ook wel transvet genoemd (getransformeerd vet). Veel Nederlanders hebben gelijk als ze proberen minder vet te eten. Maar zij moeten wel alert zijn op de verschillende soorten vet en onverzadigd vet eten zoals het is. Onze cellen hebben vet nodig, maar met mate. Een beetje vet is nodig, teveel vet is dodelijk.
 

terug naar boven